|
|
|
Policie informuje
Stanovisko (výňatek)
Kódování autoskel VIN kódem má i další přednosti.
Jde například o snadnější identifikovatelnost vozidla ze strany kontrolních orgánů (policie, celní správy),
číslo je při kontrole snadno porovnatelné s dalšími VIN, vyznačenými na karoserii a také s doklady k vozidlu,
které je povinen u sebe vozit motorista, není potřeba vytvářet nové databáze, protože VIN obsahuje evidenční
i pátrací databáze Policie ČR. K nesporným výhodám tohoto systému patří i cenová dostupnost a snadná proveditelnost.
Označením zasklených ploch vozidla
"VIN identifikátorem " dává jeho provozovatel potenciálnímu pachateli krádeže najevo svojí starostlivost o majetek
a přinejmenším jej odrazuje od krádeže, která v případě realizace znamená zvýšené nebezpečí pro zloděje při kontrole
a nutnost vysokých nákladů na kompletní přesklení všech "VINem" označených zasklených ploch vozu.
Zásahy do identifikátoru VIN a jeho okolí
Aby pachatel vyloučil možnost odhalení faktu, že vozidlo bylo odcizeno, musí změnit identitu vozidla.
Jinými slovy: pozměnit základní identifikační znaky (markanty) vozidla - SPZ, výrobní čísla základních komponent
vozidla (motoru), barvu apod. Záleží na legislativních a technických zvyklostech jednotlivých zemí. V některých
západoevropských zemích se např. neevidují výrobní čísla motorů. Jediným světově uznávaným unikátním identifikátorem
vozidla je VIN (Vehicle Identification Number), který je společný pro všechny země a následně se promítá i do IS.
Pro pachatele jsou dnes proto rozhodující „jen“ úprava identifikačních znaků na vozidle a získání (úprava) odpovídajících
dokladů. Tuto úlohu lze principiálně realizovat dvojím způsobem:
změnou identifikačních údajů na vozidle a vytvořením „nových dokladů“,
využitím starých dokladů (z jiného vozidla, nejlépe co nejbližšího typu a modifikace) a následnou fyzickou změnou identity
vozidla. Nutno podotknout, že v praxi se můžeme setkat s případy využívajícími různé kombinace obou postupů.
Využití „starých“ dokladů a následná fyzická změna identity vozidla
V mnoha inzertních rubrikách můžeme pravidelně číst „Koupím doklady k vozidlu typu...“ Doklady se nabízejí a
dobře prodávají i na různých burzách automobilů, náhradních dílů apod. Staré doklady totiž dobře poslouží ke změně
identity vozidla. V praxi se velice často využívá institut „přestavby vozidla“. Z jednoho typu vozidla lze přestavbou
legálně učinit zcela jiný automobil. Doklady od jiného vozidla tak poslouží pro přerod závadového vozidla na vozidlo
nové, které dále již nevyvolává žádné pochybnosti. V procesu přestavby nebo opravy lze pochopitelně vyměňovat
jednotlivé díly, nesoucí i markantní a unikátní výrobní čísla - čísla motoru, VIN apod. Není tak složité z
odcizeného vozidla postavit evidenčně úplně nový automobil.
„Vyřezávání“ VIN z jiného automobilu
je v praxi dalším způsobem, jak změnit identitu odcizeného vozidla. Princip spočívá v tom, že na odcizený
automobil je přenesena identita zcela jiného automobilu, který nemá žádný „negativní“ záznam u policie - tj. nefiguruje
např. v systému pátrání po odcizených automobilech, není nikde evidován ve spojitosti s trestnými činy,
daňovými podvody apod. Z jednoho automobilu je identifikátor vyjmut a do druhého je „navařen“, přenesen s celým dílem,
na kterém je upevněn, nebo dokonce vyměněn s „novou“ karoserií.
Zásahy do VIN s cílem falzifikace a následné změny identity vozidla
Opětné zviditelnění vybroušených znaků nebo přeražených znaků a čísel není pro kriminalistického experta většinou
žádným problémem. Evidenční pracovník - stejně jako občan - při kontrole vozidla však stojí před problémem, jak bez
technických a laboratorních prostředků zjistit a najít znaky ilegální manipulace. Tyto znaky jsou skutečně mnohdy
zjistitelné až při metalografické expertize. Moderní zdokonalené svařovací a lakýrnické technologie, cenově výhodné a
snadno dostupné nářadí pro kutily, nedostatečné značení podvozku, motoru a převodovky ve smyslu ochrany před falšováním,
nedostatečná kontrola základních identifikátorů ze strany státní správy - to vše ulehčuje pachatelům práci
s „přečesáváním“ a úspěšným prodejem kradeného vozidla. Není neobvyklé, že takováto vozidla projdou technickou
kontrolou a evidencí vozidel, aniž se cokoliv zjistí. Jestliže pak třeba i po letech dojde k odhalení krádeže,
lze hovořit spíše o náhodě. Čísla motoru a VIN jsou základními a podstatnými údaji o vozidle, které dokládají
jeho identitu a zpravidla umožňují jeho jistou identifikaci. Přitom se u VIN jedná v přeneseném smyslu slova
o "rodný list" vozidla. V drtivé většině jsou čísla ražena strojově.
Při falšování se původní označení úplně nebo zčásti vybrousí nebo odfrézuje. Po odstranění se označení stává
„neviditelným“ a na původním místě se vyrazí jiné číslo VIN.
Navařování plechů s jiným VIN
Další metodou falšování čísla karoserie je navařování částí plechů s nově vyraženým číslem.
Z vrakoviště se vezmou části karoserie s číslem raženým ve výrobě - tato metoda se v posledních letech rozšiřuje,
protože úplně zničené auto lze i s doklady koupit velmi levně.
Z karoserie odcizeného auta se vyřízne část plechu s
číslem a zamění se stejnou částí z vraku, tzn. navaří se. Čísla motoru a převodovky se vybrousí a zfalšují,
nebo se namontuje legálně získaný motor a převodovka. Takto „přečesané“ vozidlo se s doklady zničeného vozidla
přihlásí do evidence. V tomto případě není falšování tak snadno poznatelné, protože číslo podvozku je originální,
i když vlastně také zfalšované.
Jak by mohli přispět výrobci vozidel
Jak mohou výrobci znesnadnit padělání výrobních čísel a zefektivnit identifikaci vozidel státními orgány:
Pro znesnadnění manipulace s výrobními čísly lze přijmout řadu konkrétních opatření, které mají okamžité praktické dopady:
1) Zavedení mechanismu kontrolní číslice do struktury VIN českými výrobci vozidel.
2) Ve struktuře VIN eliminovat nevýznamové konstanty (ZZZ, 000 apod.).
3) VIN umisťovat na více místech (komponentech) vozidla.
4) Používat i tajná (nezveřejňovaná) místa umístění VIN.
5) VIN umisťovat i na zvenku viditelném místě (přední nebo zadní sklo vozidla).
Podle základních norem je však VIN umisťován v přední části vozidla, v motorovém prostoru.
Je tedy čitelný pouze po jeho otevření. V bezpečnostní praxi vzniká celá řada případů, kdy je nutno identifikovat
vozidlo pomocí VIN (i bez přítomnosti řidiče), neboť identifikace na základě SPZ není vždy spolehlivá. Řada
progresivních výrobců proto umisťuje VIN na palubní desku do oblasti předního nebo zadního skla, a tím zvyšuje
možnost vizuální identifikace vozidla „z ulice“.
Zdroj: Policie ČR, Kriminalistika 4/99 ing. Roman Rak.
|
|